We hebben deze oud-leerlingen antwoorden willen ontlokken op onder meer de volgende vragen:
|
Wim was leerling van het MLA van 1941 tot 1947. Hij geeft een gedetailleerd beeld van de dagelijkse gang van zaken op school. Opvallend genoeg is de oorlog aan hem als leerling vrijwel voorbijgegaan. |
|
Paul was leerling van 1948 tot 1956. Studeerde psychologie met als specialisatie leerpsychologie. Zat van 1970 tot 1978 voor de PvdA in de Amsterdamse gemeenteraad en werkte daarna tot 1989 bij het ministerie van Binnenlandse Zaken. In de jaren ’80 maakte hij enkele jaren deel uit van het bestuur van het MLA. |
|
Gerrit Jan was leerling van 1956 tot 1962. Hij wordt op de dag van een D66-verkiezingsoverwinning in Amsterdam bevraagd door Maaike le Grand.
|
|
|
Huba (leerling van 1971 tot 1977) herinnert zich het MLA als een school waar heel veel kon, met name op cultureel gebied. Mede dankzij dat klimaat ontwikkelde zij zich tot gevierd componist. |
Pay-Uun startte in de brugklas in 1972 en doorliep de hele school: onderbouw, havo en vwo. Ze was actief in de schoolkrant, in de leerlingenraad en speelde toneel. Thans is ze eindredacteur bij de Volkskrant. |
In 1976 kwam Pedro als vluchteling uit Chili. Ondanks het taalprobleem werd hij toegelaten tot 4VWO en door zijn grote motivatie slaagde hij voor zijn VWO-examen. Hij vertelt hoe de montessoriaanse aanpak op school hem gestimuleerd heeft. Nu werkt hij als taaldocent met andere vluchtelingen. |
Vader Sebas was leerling van 1973 tot 1976 en zoon Jasper van 2000 tot 2006. In dit gesprek vraagt Michael Rubinstein (ook oud-leerling) naar verwachtingen, overeen-komsten en verschillen tussen toen en nu. |
Jacqueline (leerling van 1981-1987) had een minder plezierige tijd in de onderbouw, maar vond uiteindelijk de school aan haar kant. In de bovenbouw was een hoogtepunt een prachtige toneel-muziekproductie. Als Jacky van Laren publiceerde ze een groot aantal succesvolle 'chicklits'. |
Intse was leerling van 1984 tot 1991 en nu ouder van twee leerlingen. Ze vertelt over de voordelen van de vertrouwenssfeer op de school, de bevlogenheid van sommige docenten en de overeenkomsten en verschillen tussen toen en nu. |
Sander (leerling van 1997 tot 2004) was zeer betrokken bij de leerlingenorganisatie. Na zijn schooltijd was hij actief in de studentenbeweging. Hij studeerde in 2013 af aan het Nikhef. |
Günay kwam in 1990 van de 2e Montessori-mavo naar het MLA. Ze studeerde geschiedenis in Nederland en Turkije. Terug in Nederland studeerde ze rechten en cultuur-geschiedenis en promoveerde op het Ottomaanse rijk. Van januari 2022 tot december 2023 was zij staatssecretaris Cultuur en Media in het kabinet-Rutte IV. |
Popel was leerling van 1991 tot 1998. Na haar examen volgde zij de opleiding fotografie aan de Rietveldacademie. Ze is inmiddels een gevierd fotografe (www.popelcoumou.nl), die met veel plezier terugdenkt aan haar jaren op het MLA. |
Marja was leerling van 1956 tot 1962. Zij was een van de leerlingen die de buitenschool hebben meegemaakt. Na haar HBS-B examen studeerde ze wiskunde. Ze was jarenlang wiskundedocent, en verbonden aan het Freudenthal-instituut. |
We stellen het zeer op prijs als je een berichtje in het gastenboek achterlaat. |
|